اشتراک گذاری

آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون

آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون یک آموزش تخصصی و اختصاصی در حوزه تعمیرات تلویزیون است. بدیهی است که کاربران عمومی هرگز نمی توانند از عهده پروسه تخصصی این تعمیرات بر آیند. آنچه که در این مقاله می آید تنها بخش کوچک و اندکی از مسیر آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون است. اگر می خواهید در این حوزه متخصص شوید و اگر می خواهید دانش خود را در حوزه تعمیر تلویزیون بالا ببرید، مطالعه این مقاله برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

بک لایت تلویزیون چیست ؟

بک لایت تلویزیون چیست ؟

بک لایت تلویزیون یا نور پس زمینه، منبع نوری است که در پشت پنل نمایشگر تلویزیون قرار دارد و باعث می‌شود تصاویر و رنگ‌ها قابل مشاهده باشند. بک لایت می‌تواند در انواع مختلفی باشد، مانند فلورسنت، ال ای دی، مینی ال ای دی و… بک لایت تاثیر مستقیمی بر کیفیت تصویر، روشنایی، کنتراست و مصرف انرژی تلویزیون دارد.

علائم خرابی بک لایت تلویزیون

  • صدای تلویزیون پخش می شود، ولی تصویر نمایش داده نمی شود.
  • روشنایی نور در قسمتی از تصویر کمتر است.
  • پس از روشن کردن تلویزیون یک لحظه لوگوی تی وی نمایش داده می شود و بعد صفحه تاریک می شود.
  • نور در بخشی از تصویر خاموش و روشن می شود.
  • پس از مدتی که تلویزیون روشن است، ناگهان صفحه تلویزیون تاریک شده و فقط صدا پخش می شود.

تعمیر بک لایت تلویزیون در کدام شرایط ضروری است؟

اگر بک لایت تلویزیون به موقع تعمیر نشود، می تواند قطعات دیگر دستگاه را نیز درگیر کرده و آنها را در معرض خطر قرار دهد. اما چطور باید بدانیم که بک لایت تلویزیون آسیب دیده است؟ اگر تلویزیون شما تصویر ندارد اما صدای آن به خوبی پخش می شود، بدون شک ایراد از بک لایت است. تاریک یا کم نور شدن بخش هایی از تصویر تلویزیون، تاریک شدن صفحه پس از نمایش لوگوی تلویزیون، خاموش و روشن شدن نور صفحه نمایش به صورت مداوم و تکرار شونده، تاریک شدن صفحه چند دقیقه پس از روشن شدن تلویزیون و چنین مشکلاتی را نیز باید هشداری برای تعمیر بک لایت تلویزیون در نظر بگیرید.

فیلم آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون

برای تعمیر بک لایت تلویزیون، نیاز به باز کردن پنل است. اگر خطایی در روند انجام این کار رخ دهد، ممکن است پنل آسیب ببیند و هزینه هنگفتی روی دست کاربر بگذارد. این کار باید توسط تکنسین های تعمیرات تلویزیون، در محیط کارگاهی و با استفاده از تجهیزات مخصوص انجام شود. با این حال در فیلم آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون، با مراحل انجام این کار آشنا می شوید.

همچنین ضمن آشنایی با لامپ های موجود در بک لایت، نحوه تعمیر و تعویض آنها را فرا خواهید گرفت. پس از باز کردن تلویزیون و بیرون آوردن پنل، بخش های مختلف بک لایت ترمیم می شوند. شما با همه این مراحل به صورت تصویری آشنا شده و جزئیات انجام آنها را فرا می گیرید. اما این ویدئو برای تعمیر بک لایت کافی نیست و بهتر است برای ترمیم درست و اصولی این قطعه، از تعمیرکاران مجرب حاضر در نمایندگی تلویزیون کمک بگیرید.

عمر مفید بک لایت تلویزیون چقدر است ؟

عمر مفید بک لایت تلویزیون بستگی به نوع و کیفیت آن دارد. بک لایت تلویزیون به دو دسته تقسیم می شود

بک لایت شاخه ای

بک لایت های شاخه ای ، به شکل شاخه های افقی تولید می شوند که بر روی آن لامپ های ال ای دی با فاصله های معین قرار گرفته اند و تابش نور آنها به صورت مستقیم به صفحه نمایش است. بک لایت های لبه ای در تلویزیون فقط در لبه های صفحه نمایش قرار دارند. به همین دلیل با فاصله های خیلی کمتری کنار هم قرار گرفته اند و به همین دلیل ضخامت تلویزیون کاهش یافته و جای کمتری می گیرد.

بک لایت لبه ای

بک لایت‌های لبه که بیشتر در تلویزیون‌های گران‌قیمت و با کیفیت بالا استفاده می‌شوند، عمر مفید بیشتری نسبت به بک لایت‌های شاخه‌ای دارند. برای مثال، تلویزیون‌های سونی و پاناسونیک که از بک لایت‌های لبه استفاده می‌کنند، می‌توانند تا 40 تا 50 هزار ساعت عمر کنند. اما تلویزیون‌های ال جی و سامسونگ که بیشتر از بک لایت‌های شاخه‌ای استفاده می‌کنند، عمر مفید آنها بین 15 تا 25 هزار ساعت است. البته این عمر مفید ممکن است با توجه به نحوه استفاده و مراقبت از تلویزیون تغییر کند.

 مراحل آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون

آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون با این موضوع شروع می شود که نوع تلویزیون باید مشخص شود. تلویزیون ها با فناوری ها و تکنولوژی های مختلفی تولید و عرضه می شوند. ال سی دی، ال ای دی ، پلاسما، هوشمند و … . نوع تلویزیون در بک لایت استفاده شده در آن تاثیر دارد. پس در گام نخست این موضوع را بررسی کنید. باید بدانید که وظیفه بک لایت تلویزیون تولید نور برای نمایش تصویر است. یک بک لایت از صفحات مشعب، لامپ های SMD یا معمولی و نوارهای مسی یا آلمینیومی تشکیل شده است. وقتی آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون به مراحل پیشرفته تر برسد، باید تک تک این اجزا را بررسی کنید و اگر نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد، آن نیاز را برطرف سازید.

همچنین برای اینکه آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون را کمی تخصصی تر توضیح دهیم باید بگوییم که نوارهای مسی یا آلمینیومی که زیر لامپ ها قرار دارند، وظیفه خنک نگاه داشتن لامپ ها و انتقال گرما از لامپ به بدنه را بر عهده دارند تا لامپ ها خنک شوند. امکان تعمیر یا تعویض بک لایت بسیار وابسته به نوع تی وی است. دسته ای از بک لایت ها از لامپ های اس ام دی که به صورت سری کنار هم قرار دارند، تشکیل شده اند. در این مدل از بک لایت ها به دلیل پرس شدن لامپ ها، لازم است بک لایت به صورت کامل تعویض شود.

در دسته ای دیگر از بک لایت ها لامپ ها بر روی نوار هایی که جنس کف آنها مس است، نصب شده اند. هر یک از این نوارها را شاخه می نامند. هر ردیف از دو شاخه تشکیل شده و توسط کانکتور هایی که در ابتدا و انتهای هر دو شاخه قرار دارند، به هم متصل شده و تشکیل یک ردیف را می دهند. تعمیر بک لایت تلویزیون در مدل شاخه ای راحت تر و امکان پذیر تر و البته کم هزینه تر است، زیرا تعمیرکار می تواند تنها آن شاخه هایی را که سوخته اند، تعویض کند. دسته ای دیگر بک لایت های مهتابی هستند. تعمیر بک لایت های مهتابی همچون شاخه ای راحت تر و امکان پذیر تر و البته کم هزینه تر است، زیرا با تعویض تعداد لامپ های خراب بک لایت تلویزیون، بهبودی حاصل می شود.

راه های پیشگیری از خرابی بک لایت تلویزیون

  • در منوی تنظیمات تی وی هرگز نور تصویر و روشنایی را روی 100 قرار ندهید.
  • همیشه میزان استاندارد نور و روشنایی را بین 70 تا 80 تنظیم کنید.
  • این تنظیمات را بر روی هر خروجی تصویر مانند HDMI1 و HDMI2 انجام دهید.
  • هرگز تلویزیون را به صورت مداوم روشن نگذارید.
تعمیر بک لایت تلویزیون

انواع بک لایت تلویزیون

1- بک لایت تلویزیون‌های ال سی دی (LCD) :

  معمولا از نور فلورسنت سرد (CCFL) استفاده می‌کنند. این نور در حاشیه‌های پنل قرار دارد و به صورت یکنواخت در سطح آن پخش می‌شود. این نور به راحتی قابل تغییر نمایشگر بک لایت تلویزیون‌های ال ای دی (LED) از دیود‌های ال ای دی (LED) به عنوان منبع نور استفاده می‌کنند. 

  • این دیود‌ها معمولا به دو روش قرار می‌گیرند: حاشيه‌اي (Edge LED) و كامل (Full LED). در روش حاشيه‌اي، دیود‌ها در حاشيه‌هاي پنل قرار دارند، در روش كامل، دیود‌ها در كل سطح پنل پخش شده‌اند و هر كدام به صورت جداگانه قابل كنترل هستند. این روش به عنوان بک لایت هوشمند (Smart LED) یا بک لایت محلی (Local Dimming) شناخته می‌شود. این روش امکان تغییر روشنایی و کنتراست هر قسمت از تصویر را فراهم می‌کند و بهبود کیفیت تصویر را به دنبال دارد.

2- بک لایت تلویزیون‌های مینی ال ای دی (Mini LED) :

از دیود‌های ال ای دی کوچک‌تر و بیشتری نسبت به تلویزیون‌های ال ای دی استفاده می‌کنند. این دیود‌ها در روش كامل قرار می‌گیرند و تعداد زیاد آن‌ها باعث می‌شود که نور پس زمینه بتواند به صورت دقیق‌تر و منطقه‌ای‌تر کنترل شود. این روش نه تنها کنتراست و روشنایی تصویر را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث کاهش عمق و وزن تلویزیون نیز می‌شود.

3- بک لایت تلویزیون‌های میکرو ال ای دی (Micro LED) : 

از دیود‌های ال ای دی بسیار کوچک و فراوان استفاده می‌کنند. این دیود‌ها به صورت مستقل در سطح پنل قرار می‌گیرند و هر کدام به عنوان یک پیکسل عمل می‌کنند. این روش باعث حذف نیاز به بک لایت جداگانه می‌شود و تصویر را به صورت مستقیم روشن می‌کند. این روش کنتراست، روشنایی، زاويه ديد، رزولوشن و بازده انرژي تصویر را به شدت بهبود مي بخشد.

چگونه بک لایت مناسب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بک لایت مناسب برای تلویزیون خود، باید به چند عامل توجه کنید. اولین عامل، بودجه شما است. هر چه بک لایت پیشرفته ‌تر باشد، قيمت تلويزيون هم بالاتر خواهد بود. دومین عامل، نياز شما است. اگر شما به دنبال يك تلويزيون با كيفيت تصوير بالا، كنتراست خيره كننده و رزولوشن فوق العاده هستيد، شايد بك لايت هاي پيشرفته تر مثل ميكرو ال اي دي مناسب شما باشد. 

اما اگر شما فقط به دنبال يك تلويزيون ساده و كارآمد هستيد، شايد بك لايت هاي ساده تر مثل فلورسنت يا ال اي دي كافي باشد. سومین عامل، فضای شما است.

اگر قصد دارید تلویزیون خود را در یک فضای روشن یا باز نصب کنید، باید به نور پس زمینه‌ای با روشنایی بالا توجه کنید. بک لایت‌های ال ای دی، مینی ال ای دی و میکرو ال ای دی معمولا روشنایی بالاتری نسبت به بک لایت فلورسنت دارند و می‌توانند تصویر را در مقابل نور خارجی واضح‌تر نشان دهند. 

اما اگر شما قصد دارید تلویزیون خود را در یک فضای تاریک یا کم نور نصب کنید، باید به نور پس زمینه‌ای با کنتراست بالا توجه کنید. بک لایت‌های مینی ال ای دی و میکرو ال ای دی به دلیل قابلیت کنترل جزئی و منطقه‌ای نور، کنتراست بالاتری نسبت به بک لایت‌های ال ای دی و فلورسنت دارند و می‌توانند تفاوت روشنایی بین سفید و سیاه را به خوبی نشان دهند.

تعمیر بک لایت تلویزیون ال ای دی

در تعمیر بک لایت تلویزیون ال ای دی در صورتی که لامپ های ال ای دی خراب شده باشند ابتدا باید بخش ماژور و صفحات پولاریزه برداشته شود. در مرحله بعد لامپهای معیوب شناسایی شده و لامپ های سالمی جایگزین آنها می شود. (در غالب تعمیرات بک لایت تلویزیون به دلیل برداشته شدن صفحه ماژور و ضخامت پایین این بخش، احتمال شکستگی پنل وجود دارد. به همین دلیل در فرآیند تعمیرات بک لایت تلویزیون، عمدتاً از تعمیر این بخش صرف نظر کرده و پنل جدیدی جایگزین پنل قبلی می شود.

تعویض بک لایت تلویزیون

تعمیرات بک لایت تلویزیون ال سی دی

تعمیر بک لایت تلویزیون در سری های ال سی دی شامل لامپ های فلورسنت (تعداد آنها بین 10 تا 18 متغیر است)، مدارات و قطعات تأمین کننده ولتاژ است. در تلویزیونهای ال سی دی، معمولاً نور تولید شده توسط بک لایت پس از مدتی –مثلاً نیم ساعت پس از کار کردن تلویزیون- قطع می گردد. قطعی نور بک لایت در واقع به دلیل فعال شدن بخش محافظت کننده از دستگاه یا همان پروتکتور اتفاق می افتد. بدین معنا که با نیمه خراب شدن تعدادی از لامپهای فلورسنت و گرم شدن آنها مدارات پروتکتور فعال شده و جهت حفاظت از دستگاه ولتاژ این بخش را قطع می کنند. در تعمیرات بک لایت تلویزیون عیب یابی صحیح پیش از اقدام به تعمیر –عیب یابی شامل تست قطعات و کنترل کیفیت دستگاه- اهمیت ویژه‌ای دارد.

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون، همچون دیگر قطعات و اجزای دستگاه های الکترونیکی، با توجه به شدت آسیب دیدگی این قطعه مشخص می شود. به خصوص اگر نیاز به تعویض این بخش باشد، باید مبلغ قابل توجهی را برای جایگزین کردن آن پرداخت کنید. با این حال تا عیب یابی دقیق این قطعه، نمی توان در مورد قیمت تعمیر آن نظر داد. اگر لامپ ها قابل تعویض باشند و یا به طور کلی بتوان بک لایت را ترمیم کرد، قیمت تعمیرات به مراتب پایین تر است. اما در شرایطی که امکان ترمیم بک لایت وجود نداشته و راهی جز تعویض آن نباشد، هزینه نهایی به قیمت قطعه جدید بستگی دارد.

تعمیرات بک لایت تلویزیون در محل

تعمیر یا تعویض بک لایت تلویزیون در محل یکی دیگر از تخصصی ترین خدمات ارائه شده توسط کارشناسان این مرکز به منظور کسب رضایت و آسودگی کاربران است. دارندگان انواع تلویزیون می توانند از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با کارشناسان ما تماس گرفته و درخواست خود مبنی بر تعمیرات بک لایت تلویزیون در محل را ثبت نمایند. بلافاصله پس از ثبت درخواست کارشناسان سرویس در محل به مکان مورد نظر اعزام گشته و تخصصی ترین خدمات را جهت تعمیرات بک لایت تلویزیون بر روی این دستگاه اِعمال می کنند.

تعمیر و تعویض بک لایت تلویزیون

در صورتی که تلویزیون شما دچار اشکال شده است و حدس می زنید که این اشکال مربوط به بخش بک لایت تلویزیون است می توانید به مرکز تعمیرات تلویزیون مراجعه کرده و تخصصی ترین سرویس های مرتبط با تعمیر بک لایت تلویزیون را دریافت نمایید.. در صورتی که خرابی پیش آمده در بک لایت تلویزیون اندک بوده و امکان بهبود آن وجود داشته باشد، از تعویض آن صرف نظر شده و اقدامات مورد نیاز جهت تعمیرات بک لایت تلویزیون آغاز می گردد. در غیر اینصورت –یعنی در شرایطی که تعمیر آن ممکن نباشد- کارشناسان ما در مرکز تخصصی تعمیرات تلویزیون، پس از کسب اجازه از صاحب دستگاه، اقدام به تعویض بک لایت تلویزیون می نمایند.

تعمیر بهتر است یا تعویض بک لایت تلویزیون؟

مهم ترین قسمت کار تعمیرات تلویزیون، تعمیر بک لایت آن است زیرا ممکن است در هنگام تعمیرپف بک لایت آسیب ببیند و یا حتی بشکند. در نتیجه اگر از هزینه ها چشم پوشی کنیم، بهترین انتخاب تعویض بک لایت تلویزیون است به این علت که اگر یک یا چند لامپ بک لایت بسوزد، پس از تعمیر آن و در طول زمان باعث می‌شود بقیه لامپ‌ها نیز بسوزند و در برخی موارد امکان تشخیص لامپ‌های سوخته بک لایت وجود ندارد.

تعمیرات تلویزیون در تهران

واحد تخصصی تعمیرات تلویزیون در تهران به کمک مرکز سخت افزار ایران راه اندازی شده و خدمات و سرویس هایی متنوع و کاربردی در حوزه نرم افزار و سخت افزار به کاربران انواع تی وی ها ارائه می دهد. این مرکز معتبر و قانونی تمام امکانات لازم برای اجرای یک تعمیر با کیفیت و تخصصی را فراهم کرده است تا کاربر هیچ دغدغه ای در زمینه دریافت خدمات با کیفیت نداشته باشد. تمامی سرویس ها ضمانت شده است. می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با واحد تخصصی تعمیرات تخصصی تلویزیون در تهران تماس بگیرید.

4.6/5 (5 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید